یک کارشناس انرژی: ایران از طریق دیپلماسی فعال منطقه‌ای در حوزه تعاملات گازی، تمدید کردن قراردادهای صادراتی گاز به عراق و امضای قراردادهای سوآپ گاز با ترکمنستان و روسیه، نقش خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار گاز منطقه ای تقویت کرد.

تحول صنعت گاز ایران در دولت سیزدهم به پشتوانه توسعه تعاملات گازی و افزایش ظرفیت تولید

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با تحول تجارت گازی ایران در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم با تمرکز بر دیپلماسی گاز منطقه ای، افزایش ظرفیت تولید و کاهش هدر رفت گاز، اقدامات مهمی را برای توسعه تجارت گاز ایران انجام داده است. این یادداشت این اقدامات کلیدی را به تفصیل بررسی می کند. تعهد ایران به تقویت روابط تجاری گاز خود در تلاش هایش برای عملیاتی کردن کامل قراردادهای صادرات گاز با ترکیه و عراق مشهود است. این قراردادها برای استراتژی ایران برای تبدیل شدن به تامین کننده اصلی گاز برای همسایگان غربی خود بسیار مهم است. تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق نیز در ابتدای همین سال با ایده تمدید قرارداد پیشین توسط وزیر نفت دولت سیزدهم آقای اوجی و تایید تمدید قرارداد توسط دولت مرکزی عراق، به مدت 5 سال تمدید شد.

وی ادامه داد: تمدید کردن قرارداد صادرات گاز با عراق در فروردین امسال توسط وزارت نفت دولت سیزدهم نه تنها روابط دوجانبه را تقویت می کند، بلکه از نیازهای فزاینده انرژی عراق نیز حمایت می کند. این همکاری برای ثبات منطقه ای و رشد اقتصادی بسیار مهم است.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به رویکرد ایران جهت تبدیل شدن به هاب انتقال گاز منطقه گفت: ایران برای تحکیم موقعیت خود به عنوان یک هاب بزرگ ترانزیت گاز، قراردادهای مهم سوآپ گاز را با ترکمنستان و روسیه امضا کرده است. اوجی به خوبی از فرصت پیش آمده در بازار گاز روسیه و به هم خوردن قراردادهای صادرات گاز به اروپا استفاده کرد و با عقد قرارداد جدید با روسیه جهت وصل شدن خط لوله گاز ایران به روسیه از کف دریای خزر با هزینه خود روس‌ها، به سمت اتصال مستقیم ایران به روسیه و سپس اتصال ایران به هند در بلندمدت حرکت کرده است که جایگاه ایران در هاب گازی منطقه را به میزان بسیار خوبی پیش خواهد برد.

جامع ادامه داد: احیای قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان که توسط دولت روحانی لغو شد، یک دستاورد قابل توجه برای دولت سیزدهم بوده است. اوجی مستقیما از محل صادرات گاز به عراق، بدهی دولت روحانی به ترکمنستان را پرداخت کرد و به این ترتیب علاوه بر از سرگیری سوآپ گاز و واردات گاز از ترکمنستان به سمت تجدید همکاری ها گازی با این کشور مهم در حوزه شمالی ایران رفت. همچنین قرارداد سوآپ گاز با روسیه موقعیت ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار گاز منطقه ای ارتقا می دهد. این مشارکت ایران را قادر می سازد تا به بازارهای جدید دست یابد و از موقعیت جغرافیایی خود برای تسهیل ترانزیت گاز استفاده کند.

وی در مورد افزایش ظرفیت تولید گاز در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم علاوه بر توسعه تجارت گاز، به مست افزایش ظرفیت تولید گاز را از طریق چندین طرح کلیدی در اولویت قرار داد. بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی با افزودن روزانه بیش از 20 میلیون مترمکعب گاز به شبکه، دستاوردی برجسته برای دولت سیزدهم با تکیه بر توان داخلی بوده است. این پیشرفت ظرفیت کلی تولید گاز ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین توجه ویژه به جمع‌آوری گازهای مشعل از دیگر رویکردهای مثبت اوجی بوده است. یکی از ابتکارات حیاتی زیست محیطی و اقتصادی، جمع آوری گازهای مشعل است. دولت برنامه‌ریزی کرده است تا پایان سال 1404 گازهای مشعل را به صفر برساند که به معنای حذف کامل گازهای مشعل و رشد دوبرابری صادرات گاز ایران است.

این کارشناس انرژی در پایان افزود: دولت سیزدهم اقدامات مهم و راهبردی را برای توسعه تجارت گاز کشور انجام داده است. ایران از طریق دیپلماسی فعال منطقه‌ای در حوزه تعاملات گازی، تمدید کردن قراردادهای صادراتی گاز به عراق و امضای قراردادهای سوآپ گاز با ترکمنستان و روسیه، نقش خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار گاز منطقه ای تقویت کرد و با بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی با تکیه بر توان داخل پس از 20 سال، کلیدی‌ترین فاز میدان مشترک گازی با قطر را به بهره‌برداری رساند تا در تحول صنعت گاز کشور نقشی اساسی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.